Етапи мовленнєвого розвитку дитини
2 - 3 роки. У дитини 3-го року життя активно
формується фразове мовлення. Згодом в мовленні з’являються прості речення.
Словниковий запас складає близько 100
слів, до 3-х років зростає до 500 слів. Малюк розуміє і правильно виконує
двохетапну інструкцію («піди в кухню і принеси чашку»), вірно
використовує займенники «я», «ти», «мені», речення будує з
двох слів.
До двох років дитина вже засвоює
звуки: П, Б, М, Ф, В, Т, Д, Н, К, Г, Х.
Свистячі звуки (С, З, Ц), шиплячі (Ш,
Ж, Ч, Щ), сонорні (Р, Л) вона зазвичай пропускає або
замінює.
Засвоює поняття «один», «багато».
Дитина розуміє значення дій в різних
ситуаціях («покажи, хто сидить, хто спить»), значення
прийменників в звичній конкретній ситуації («на чому ти сидиш?»).
Діти охоче слухають оповідання, казки,
вірші, які вперше виводять їх за межі безпосереднього спілкування з дорослими,
дають їм відомості про те, чого вони ще не бачили.
У два роки малюк має уявлення про
призначення речей домашнього вжитку та особистої гігієни, правильно їх
використовує.
Мовні надбання дітей стимулюють позитивні
зрушення у їх психічному розвитку, позначаються на всіх психічних процесах
(відчуттях, сприйманні, мисленні, пам'яті).
У перші три роки в дитини розвиваються всі
функції мови, а з нею і мислення.
Діти в цьому віці починають засвоювати
граматичну будову мовлення:
засвоюють
відмінкові закінчення,
узгоджують
прикметник з іменником,
використовують
деякі прийменники (на, у),
оволодівають
навичками використання в мовленні форм однини та множини іменників.
Починає формуватися діалогічне мовлення.
3 - 4 роки. Діти 4-го року життя здебільшого користуються в
мовленні простими (непоширеними і поширеними реченнями). Поступово починають
користуватись складними реченнями.
Розвиток мовлення у дітей 3-4 років відбувається особливо швидко.
Як правило, дитина до 4-х років майже засвоює свою рідну мову. Активний словник
малят від 3 до 4 років зростає буквально не щодня, а щогодини, приблизно до 100
нових слів за місяць. Якщо в 3 роки дитині для спілкування досить кількох
сотень слів, у 4 роки ця цифра досягає 1000—1500 слів.
Діти починають правильно вимовляти:
свистячі
звуки: С, З, Ц,
шиплячі: Ш,
Ж, Ч,
Фонематичні процеси недостатньо
сформовані. Діти можуть плутати звуки схожі за звучанням та артикуляцією.
Дитина називає своє ім'я, стать і вік;
розуміє
значення простих прийменників,
виконує
завдання типу «поклади кубик під чашку», «поклади кубик в коробку»,
вживає
в реченні прості прийменники і сполучники тому що, якщо, коли,
опановує
множину іменників і дієслів.
Малюк розуміє прочитані короткі розповіді
і казки з опорою на картинки і без них, може оцінити свою і чужу вимову,
ставить запитання про значення слів. В лексиконі малюка з'явиться нове
запитання: «Для чого?», «Чому?», яке
вказує вже на достатньо високий рівень розвитку не лише його мови, але й
мислення.
Адже він вимагає пояснень
причинно-наслідкових зв'язків явищ. Наші «дорослі» пояснення не завжди
зрозумілі для дитини, але приносять їй задоволення.
4 - 5 років. В своїх висловлюваннях чотирирічна дитина
використовує майже усі частини мовлення. Вже зустрічаються:
складносурядні
і складнопідрядні речення,
вживаються
прийменники по, до, замість, після,
сполучники що,
куди, скільки.
Дитина продовжує засвоювати узагальнюючі
слова.
Відбувається інтенсивний розвиток
граматичної будови мовлення, але дитина ще може допускати граматичні помилки:
не
завжди вірно використовує відмінкові закінчення,
іноді
неправильно узгоджує між собою слова.
Словниковий запас 1500-2000 слів, у тому
числі слова, що позначають тимчасові і просторові поняття.
У мовленні все частіше зустрічаються
прикметники, які передають якість та ознаки предметів, присвійні
прикметники (лисячий хвіст), прислівники.
Діти засвоюють вимову звуків Р,
Л, але ще можуть замінювати їх один-одним. Звук р в цьому віці діти ще
можуть замінювати на й, л або ль (наприклад, рак – «йак», риба –
«либа», пиріг – «пиліг»). Але до кінця 5-го року життя вже засвоюють
правильну вимову Р, Л.
У дітей значно покращується фонематичне
сприймання (на слух), але можуть плутати деякі звуки С – Ш; Ш – Ж. Нормою
буде, коли до п’яти років дитина диференціює на слух, та у вимові всі
звуки. Паралельно з цією навичкою завершується формування правильної
звуковимови.
Дитина в цьому віці починає висловлювати
особисту думку з приводу якихось подій, розмірковує про оточуючі предмети. За
допомогою дорослих малюк переказує казки, повторює невеликі вірші.
Монологічне мовлення на початковій стадії.
5 - 6 років. До п'яти років запас слів у дитини збільшується
до 3500 і більше. Вона активно вживає узагальнюючі слова («одяг»,
«овочі», «тварини» і тому подібне), називає широке коло предметів і явищ
навколишньої дійсності.
У словах вже не зустрічаються пропуски,
перестановки звуків і складів; виняток становлять лише деякі важкі незнайомі
слова (екскаватор).
У реченні використовуються всі
частини мови. Дитина опановує всі звуки рідної мови і правильно вживає їх
у мовленні.
Фонематичні процеси більш сформовані.
Дитина здатна до фонетичного аналізу та синтезу.
В словнику активно накопичуються образні
слова і вирази, стійкі словосполучення (ні світ ні зоря, на
швидку руку і ін.)
Дитина використовує синоніми, антоніми,
багатозначні слова. Засвоюються граматичні правила зміни слів і з'єднання їх в
речення.
У цей період дитина активно
спостерігає за явищами мови: намагається пояснити слова на основі їх значення,
розмірковує з приводу роду іменників.
Таким чином розвивається мовна і
мовленнєва увага, пам'ять, логічне мислення і інші психологічні передумови,
необхідні для подальшого розвитку дитини, її успішного навчання в школі.
Діти самостійно складають розповідь,
переказують казки, що говорить про оволодіння одним з найвищих видів мовлення –
монологічним мовленням.
У дошкільників виникає внутрішнє мовлення,
що стає засобом формування й функціонування внутрішніх розумових дій.
Поява внутрішнього мовлення є ознакою
розвитку словесно-логічного мислення. Розвивається чуття мови, яке допомагає
успішніше
користуватися мовою,
виправляти
помилки свого мовлення,
помічати
такі помилки в мовленні інших.
ВІК
ДИТИНИ ЗВУКИ МОВИ
Від 1 до 2 років А, О, Е, М,
П, Б
Від 2 до 3 років У, І,
И, Т, Д, В, Ф, Г, К, Х, Н, Й
Від 3 до 4 років С, З, Ц
Від 4 до 5 років Ш, Ж, Ч, Щ
Від 5 до 6 років Л, Р
Коментарі
Дописати коментар